Waardes OK, ook zonder te testen?
7 berichten
• Pagina 1 van 1
Topic Rating:
Waardes OK, ook zonder te testen?
Behalve dat ik gebruik maak van een Philips Purifier (ozon-apparaat) en zeoliet in mijn potfilter, met hierin natuurlijk ook de nodige bacterien en enkele Catappa-bladeren, daarnaast een tweetal luchtpompen en uitstroom over het wateroppervlak, heb ik het idee dat de waardes wel OK zijn. Vanwege het vele kienhout ververs ik eens in de 2 a 3 maanden zo'n 30 tot 40% van het water, anders lijkt het water wel bruinoranje limonade.
Alle L-nummers lijken het naar hun zin te hebben en ook mijn discussen zwemmen levendig door de bak. De 3 paartjes Ramirezi's zetten van tijd tot tijd eitjes af en ook mijn 2 Maronii's maken zo nu en dan een nest. Al met al denk ik dat de waterkwaliteit dan wel in orde is.
Bestaat er dan een noodzaak tot meten? Voegt extra stroming (mbv een zgn 'wavemaker') nog iets positiefs toe?
Alle L-nummers lijken het naar hun zin te hebben en ook mijn discussen zwemmen levendig door de bak. De 3 paartjes Ramirezi's zetten van tijd tot tijd eitjes af en ook mijn 2 Maronii's maken zo nu en dan een nest. Al met al denk ik dat de waterkwaliteit dan wel in orde is.
Bestaat er dan een noodzaak tot meten? Voegt extra stroming (mbv een zgn 'wavemaker') nog iets positiefs toe?
-
koning3111 - Berichten: 27
- Geslacht:
Re: Waardes OK, ook zonder te testen?
Als je met zeoliet werkt, dan is dit zeer zeker nodig.
Zeoliet heeft de eigenschap om ammonia/nitriet te lijf te gaan en dus vast te houden.
Maar na een aantal weken is dit zeoliet verzadigd en zal het een omgekeerde werking gaan geven en dus alle stoffen weer loslaten.
Zeoliet moet je tijdig vervangen of regeneren d.m.v. zout.
Zeoliet heeft de eigenschap om ammonia/nitriet te lijf te gaan en dus vast te houden.
Maar na een aantal weken is dit zeoliet verzadigd en zal het een omgekeerde werking gaan geven en dus alle stoffen weer loslaten.
Zeoliet moet je tijdig vervangen of regeneren d.m.v. zout.
Power 2 the Pleco's
-
Robin - Berichten: 6872
- Geslacht:
Ik zou zeker iets in huis halen om je water te testen..
~~>L46<~~
Homo Sapiens non urinat in ventum
Homo Sapiens non urinat in ventum
-
VaneY - Berichten: 1121
- Geslacht:
Ik ververs mijn water nu regelmatiger; eens in de 2 weken zo'n 30%. Op aanraden ook iedere maand nieuwe zeoliet in het potfilter. Behalve dat het water niet meer erg oranje wordt, merk ik verder niet veel aan het gedrag of groei van de vissen. Alle jonge dieren lijken net zo goed te groeien en ook de discussen hebben al diverse keren eieren afgezet. Ik heb alleen een dode Ramirezi gehad, maar die had ik al zo'n beetje vanaf het begin. Inmiddels blijk ik ook een forse populatie aan cherrygarnalen en mini-japonicagarnalen in mijn bak te hebben die zich, naar de verhalen vertellen, ook tegoed zullen doen aan het aanwezige afval in mijn bak.
-
koning3111 - Berichten: 27
- Geslacht:
Discusvissen en dan eens in de 2 weken 30% verversen
Zou toch echt elke week gaan verversen , maar wie ben ik
Misschien dat zo een philips purifier meer verversingen over bodig maakt
Ken het apparaat nl niet.
Maar ik denk beter voorkomen dan genezen , 1x meer verversen weegt niet op tegen zieke vissen hoor.
Man wat een stress kun je daar van krijgen als het echt mis gaat

Zou toch echt elke week gaan verversen , maar wie ben ik

Misschien dat zo een philips purifier meer verversingen over bodig maakt

Ken het apparaat nl niet.
Maar ik denk beter voorkomen dan genezen , 1x meer verversen weegt niet op tegen zieke vissen hoor.
Man wat een stress kun je daar van krijgen als het echt mis gaat

-
discus66 - Berichten: 711
- Geslacht:
7 berichten
• Pagina 1 van 1
Keer terug naar Ervaringen Waterwaardes